fondation luis vuitton : σύννεφο ή καράβι?

πέρασαν αρκετοί μήνες από τότε που πληροφορήθηκα ότι λίγο έξω από τα όρια της πόλης βρίσκεται σε εξέλιξη ένα εντυπωσιακό εργοτάξιο.  οι εικόνες που φιλοξενούνταν σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, είτε επρόκειτο για φωτορεαλιστικές απεικονίσεις της τελικής μορφής είτε για φωτογραφίες από τα διάφορα στάδια του έργου, έκοβαν την ανάσα.

IMG_7843

ο αρχιτεκτονικός κόσμος κι εγώ μαζί περιμέναμε με ανυπομονησία τη στιγμή που η fondation luis vuitton θα άνοιγε διάπλατα τις πόρτες της στο κοινό και θα μπορούσαμε να περιηγηθούμε στα ενδότερα μιας τόσο φιλόδοξης κατασκευής, που δεν θα μπορούσε να φέρει την υπογραφή άλλου αρχιτέκτονα από του Frank Gehry. η πολυαναμενόμενη ημερομηνία ορίστηκε για τις 27 οκτωβρίου και έκτοτε όλοι σπεύσαμε να οργανώσουμε την επίσκεψη μας.

η πρόταση του εργοδότη μου για αναπλήρωση των επιπλέον ωρών εργασίας που έχω πραγματοποιήσει τον τελευταίο καιρό, προσφέροντας μου άλλη μια μη εργάσιμη μέρα την παραμονή της αργίας της 11ης νοεμβρίου, έδωσε την καλύτερη ευκαιρία. η παρέα μου είχε οριστεί από καιρό. από την περίοδο των «προσεχώς» η φίλη Ο εξέφρασε το ενδιαφέρον της να μοιραστεί μαζί μου μια τέτοια εμπειρία, πράγμα που με συγκίνησε δεδομένου ότι η αρχιτεκτονική δεν αποτελεί για εκείνη αντικείμενο δουλειάς ή συστηματικής ενασχόλησης. προμηθευτήκαμε τα ηλεκτρονικά μας εισιτήρια εγκαίρως, προκειμένου να αποφύγουμε την αναμονή στα ταμεία της έκθεσης και την ώρα που μας υποδείκνυε η κράτηση μας βρεθήκαμε ενώπιον του νέου συμβόλου της μοντέρνας αρχιτεκτονικής του παρισιού.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

στο σταθμό les sablons του métro 1 το νέο απόκτημα στη λίστα των αξιοθεάτων της πόλης είχε ήδη ενταχθεί στις πινακίδες σήμανσης. η πρόσβαση μας δεν ήταν άμεση κάτι που μεγάλωνε την αγωνία και τον ενθουσιασμό τη στιγμή που οι γυάλινες επιφάνειες ξεπρόβαλλαν στο βάθος πίσω από τη βλάστηση του jardin d’ acclimatation.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

το κτίριο κατασκευάστηκε σε οικόπεδο έκτασης ενός εκταρίου στο εσωτερικό του ιστορικού πάρκου, που παραχωρήθηκε από τον δήμο παρισίων για τη στέγαση του ιδρύματος της γνωστής εταιρίας. η fondation δημιουργήθηκε το 2006 με την πρωτοβουλία του Bernard Arnault με σκοπό την προώθηση της καλλιτεχνικής έκφρασης και του πολιτισμού σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. οι 11 galeries, που μαζί με το auditorium συνθέτουν τους κυρίως χώρους, είναι αφιερωμένες στη μόνιμη συλλογή του ιδρύματος, αλλά και στις δημιουργίες σύγχρονων καλλιτεχνών υπό τη μορφή περιοδικών εκθέσεων.

IMG_7841

η κεντρική και ανεξάρτητη είσοδος του κτιρίου βρίσκεται στη νότια πλευρά του, στα όρια του κήπου, όπου διαφαίνεται και το αστραφτερό λογότυπο της φίρμας. η πηγή έμπνευσης του Gehry είναι τόσο εμφανής που σαν να ένιωθα στο πρόσωπό μου τον αέρα να φουσκώνει τα κρυστάλλινα πανιά και δίνει ώθηση στο παραμυθένιο καράβι για να ξεκινήσει το ταξίδι του.

IMG_7864

IMG_7904

IMG_7851

IMG_7866

IMG_7853

IMG_7857

IMG_7863

αμέσως συνειδητοποίησα ότι δεν υπήρχε λόγος να προσπαθήσω να κατανοήσω την μορφή, ποιοι κανόνες – μηχανισμοί οδήγησαν στη σύνθεση της ούτε καν την αντιστοιχία του κάθε στοιχείου των όψεων με τη λειτουργική οργάνωση του συνόλου. αφέθηκα στην εικόνα που είχα μπροστά μου. παρατηρούσα τις τολμηρές καμπύλες και μου θύμιζαν κύματα. κύματα που ανεβοκατεβαίνουν ρυθμικά. ρυθμικά σαν να ακολουθούν μια μελωδία.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7942

IMG_7901

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7925

η μουσική του Gehry ακουγόταν καθόλη τη διάρκεια της εξερευνητικής βόλτας περιμετρικά του κτιρίου.

IMG_7915

IMG_7916

IMG_7953

στη βόρεια όψη, που αποτελεί τη δεύτερη κυριότερη και αυτή που είναι ορατή από την καρδιά του πάρκου, βρίσκεται η εναλλακτική είσοδος από την οποία και μπήκαμε.

IMG_7966

IMG_7940

δίπλα σε αυτήν το εστιατόριο Frank. αν και κρίναμε την τοποθέτηση του στο πολυσύχναστο ισόγειο ατυχή,  και την έκταση του ανεπαρκή δεν μπορέσαμε να αμφισβητήσουμε την κομψότητα του, πόσο μάλλον όταν εντοπίσαμε τις αναφορές στον διάσημο οίκο. τα φωτιστικά που έμοιαζαν να κολυμπούν στο όμορφο ενυδρείο έδιναν άλλο ένα στοιχείο παραπομπής σε θαλάσσιο κόσμο.

IMG_7944

IMG_7826

αλλά επειδή δεν υπάρχει θάλασσα χωρίς νερό, στην ανατολική πλευρά μια υδάτινη βάση περιβάλλει το auditorium στο επίπεδο του υπογείου και προεκτείνεται προς τον περιβάλλοντα με τη μορφή βαθμίδων, που υποδηλώνοντας μια τάση φυγής προσπαθούν να ανοίξουν το δρόμο, να τραβήξουν το κτίριο προς το μαγικό του ταξίδι.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7935

IMG_7874

IMG_7681

στο εσωτερικό τα πράγματα είναι πιο απλά. ο χώρος υποδοχής, άνετος και διαμπερής με σαφείς κατευθύνσεις προς τις επιμέρους χρήσεις.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7810

οι galeries διατάσσονται σε 4 επίπεδα από το υπόγειο μέχρι και τον 2ο όροφο. σε κάθε ένα από αυτά η επιμέλεια στη σχέση εσωτερικού και εξωτερικού χώρου αποκαλύπτει έναν ιδιαίτερο κόσμο, που καμία κάτοψη ή όψη δεν μπορεί να περιγράψει. είναι ο χώρος που βρίσκεται έξω από το κτίριο – τo λευκό καμπυλωτό iceberg και μέσα από το γυάλινο κέλυφος.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

είναι εκεί που αποκαλύπτονται τα μυστικά της κατασκευής, οι μεταλλικοί σύνδεσμοι που αγκυρώνονται στο κτίσμα, τα ξύλινα δοκάρια που συγκρατούν τις γυάλινες επιφάνειες και αποτελούνται από πολλές μικρότερες διατομές, προκειμένου να πάρουν την καμπύλη φόρμα τους. είναι εκεί που το γυάλινο παραπέτασμα μαρτυρά τη διπλή του ταυτότητα. άλλοτε σαν καθρέφτης αντανακλά τις εικόνες της φύσης, του ουρανού, των ανθρώπων και άλλοτε τελείως διάφανο ενθαρρύνει το διάλογο μεταξύ των δύο κόσμων που διαχωρίζει. σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. το κτίριο εντάσσεται τόσο αποτελεσματικά στο περιβάλλον του. υπάρχει αλλά και δεν υπάρχει.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

αν και εξαρχής ήμουν πεπεισμένη για τη γοητευτική ιστορία που μας διηγείται ο Gehry στη fondation, όταν φτάσαμε στο τελευταίο επίπεδο κατάλαβα ότι το finale θα ήταν φαντασμαγορικό. το crescendo της μελωδίας, που άκουγα όταν βρισκόμουν μπροστά στην είσοδο ακόμα, ακολουθεί τη ροή της ξενάγησης και καταλήγει σε ένα εκκωφαντικό forte στον 4ο όροφο. εκεί δεν υπάρχουν αίθουσες, ούτε άλλοι επισκέψιμοι χώροι παρά μόνο ο κήπος στην terrasse. σαν σε ένα υπαίθριο party τα δομικά στοιχεία χορεύουν, τραγουδούν δημιουργώντας ασύλληπτα συμπλέγματα. σε κάθε βήμα τα σχήματα και οι γεωμετρίες αλλάζουν, σε κάθε στροφή άλλη μια οπτική γωνία διαφορετική από κάθε προηγούμενη.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7798

IMG_7750

IMG_7732

IMG_7711

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7689

IMG_7682

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_7709

IMG_7788

IMG_7766

το ενδιαφέρον κορυφώνεται όταν στο παιχνίδι μπαίνει και η θέα του jardin d’ acclimatation, του δάσους της βουλώνης και της defense. από τη μία μας επαναφέρει στην πραγματικότητα υπενθυμίζοντας μας πού βρισκόμαστε και από την άλλη μας δίνει την αίσθηση ότι πράγματι ταξιδεύουμε επάνω σε ένα σύννεφο που αιωρείται πάνω από το παρίσι!

IMG_7747

IMG_7692

IMG_7760

IMG_7751

IMG_7779

IMG_7718

IMG_7717

IMG_7703

δυστυχώς κάποτε τα πόδια πάτησαν και πάλι στη γη…  ήρθε η ώρα να φύγουμε.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ευτυχώς άλλη μια ξεχωριστή αρχιτεκτονική εμπειρία καταγράφηκε στις αναμνήσεις μου.

IMG_7977

καθώς απομακρυνόμασταν περπατώντας κατά μήκος των μονοπατιών του κήπου, έριχνα κλεφτές αποχαιρετιστήριες ματιές σε αυτό το μεγαλειώδες αρχιτεκτονικό δημιούργημα που είναι συγχρόνως τόσο διακριτικό αλλά και τόσο επιβλητικό στο περιβάλλον του.

IMG_7990

Advertisements

2 σκέψεις σχετικά με το “fondation luis vuitton : σύννεφο ή καράβι?

  1. Παράθεμα: το MoMA στο παρίσι | les jours et ses traces

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s